Bromsa på rullskidor: Lär dig bromsteknikerna

Att kunna bromsa på rullskidor är viktigt inte bara för dig utan också för dina medtrafikanter. Det är viktigt att du kan bemästra en bromsteknik så får ner farten så snabbt som möjligt. I den här artikeln går vi igenom några vanliga och ovanliga sätt att bromsa på rullskidorna.

Att tvärtnita på rullskidor är inte lätt och du kan inte göra en hockeysladd utan att riskera att slå dig väldigt illa. Som nybörjare på rullskidor är bromsteknik något av det första du bör träna på. Börja på platten och lär dig ta ner farten så effektivt som möjligt.

När du känner dig trygg med din inlärda bromsteknik så kan du testa den i lätt nerförslut och successivt träna på brantare och brantare lutning. Lär dig gärna också en alternativ bromsmetod så att du har flera möjligheter beroende på hur terrängen eller underlaget ser ut.

Ploga: rullskidorna som omvänd glasstrut

Plogtekniken för att bromsa påminner mycket om hur du gör på längdskidor. En skillnad är däremot att du måste hålla rullskidorna mer parallellt än på vintern.

Bromsar på rullskidor genom att ploga

Skidorna ska vinklas mot varandra som en kon där främre hjulen är närmare varandra än bakhjulen. Kantställ båda skidorna lätt och pressa på med ben- och rumpmuskler för att behålla avståndet mellan framhjulen. Om de börjar rulla in mot varandra riskerar du att ramla.

Plogning på rullskidor tar ner farten eller håller en låg fart nerför. Det är inte ett sätt att tvärbromsa tyvärr. Det är enklare att utföra på mjuka gummihjul än på hårda platshjul.

Offroad: rulla på tyngre underlag

Du kan bromsa ner farten genom att byta underlag från hårda asfalten där du rullar lätt till gräs eller grus där motståndet är tyngre. Lätt bromsning får du om du sätter ena rullskidan offroad och mer bromsning om du åker helt utanför asfalten.

Flytta ena rullskidan offroad för att sänka farten

Den här bromstekniken kräver mycket träning eftersom det snabbt växlar till annat underlag behöver du god balans. Känslan är lite som om du på vintern åker över en kvist eller skräp och får hugg under skidorna. Det är lätt att falla framåt och tappa balansen.

T-bromsa: släpa ena skidan bakom

Tänk dig bokstaven T och att övre strecket är ena rullskidan som du placerar bakom kroppen i 90-graders vinkel mot den främre skidan. Den här bromstekniken kallas för T-bromsen och används även inom skridskoåkning. Den här tekniken är lättare att utföra på skateskidor med större hjuldiameter.

T-broms på rullskidor

Sick-sack: som breda slalomsvängar

För att förklara den här bromstekniken tar vi återigen paralleller från vinterskidåkning. Jämför störtlopp med stora slalomsvängar. Du kan åka sick-sack nerför en brant rullskidbacke i lägre fart, men det kräver såklart att du har god uppsyn över trafiken runt omkring dig.

Åka Sick-Sack på rullskidor för att ta ner farten

Vadbroms: bromskloss som pressas ner av vaden

Det var på terrängrullskidor som den här rullskidbromsen först implementerades. Vadbromsar aktiveras genom att flytta en benet framåt och då pressa ner bromsen mot bakhjulet med vaden. Skike, Jenex och Powerslide har haft denna typ av rullskidbromsar längst, men det finns även på traditionella rullskidor och kan nu köpas som tillbehör.

Vadbroms till rullskidorElpex vadbroms (Outnorth)

Fler vadbromsar:

Skrivbromsade rullskidor: elektronisk bromsning med trådlös teknik

Det norska märket Rollersafe har tagit fram rullskidor utrustade med skivbroms. Det är en tekniskt lösning som kräver trådlös bluetooth för kommunikation mellan bromsspaken du fäster på stavhandtaget och skivbromsarna i rullskidornas hjul.

För att skivbromsarna ska funka måste man ladda skidorna, med ström alltså. Du laddar rullskidorna med vanlig USB i ett eluttag. Genom en app kan du se batteristatus och även ställa in hur mycket skivbromsarna ska ta när du trycker på bromsspaken.

I appen gör du också parningen mellan vänster och höger skivbroms och motsvarande spak. Det här kanske låter som en väldigt säker bromsteknik men den har sina utmaningar. Det gäller att testa sig fram och träna på att bromsa rätt. Låg bromsverkan är bra när du vill ta ner farten i lagom takt och hög bromsverkan för tvärnitar. Tyvärr kan det behövas båda dessa under ett träningspass och det enda sättet att byta verkan är genom appen.